l_div">

”Vad gör en reklambyrå”?

För erfarna marknadschefer och andra marknadsansvariga är det förstås självklart vad en reklambyrå uträttar. De stora byråerna jobbar givetvis med de stora kunderna och de stora uppdragen, på de stora arenorna.

De mindre då? Kanske finns det människor i andra roller på små och medelstora företag som kan ha nytta av att veta mer om vad man som kund kan få hjälp med från en mindre reklambyrå. Därför är den här sajten delvis uppbyggd lite som en tabloidtidning där ganska stort utrymme upplåts för filosofin runt det här med reklam och marknadsföring. Därefter följer andra avdelningar med visuella exempel på faktiska uppdrag. Klicka dig runt där så får du en förhoppningsvis pedagogisk uppfattning om vilken hjälp du kan få härifrån.

Yrken i kommunikationsbranschen
Här nedan presenteras några vanliga yrken i byråbranschens - reklambyråer, PR-byråer, digitala byråer, etc.
Projektledare Kundens kontaktperson. Ekonomiskt ansvarig för projektet. En duktig projektledare är även en god strateg och den som lägger upp hur kunden ska attackera marknaden.
Planner Folkets röst på reklambyrån. En analytisk person som via kontinuerliga undersökningar ska gjuta kunskap i projektet om hur målgruppen tänker och vad de gillar.
Produktionsledare Leder själva processen och ser till att budgetar och tidsramar hålles. En ordningsperson och administratör.
Creative Director Chef över byråns kreatörer. Oftast en seniorkreatör, copy eller AD. Kreativt ansvarig för allt som byrån producerar.
Art Director Kreatör med huvudansvar för bild och layout. Idémänniska med bildsinne. God förmåga att förenkla komplicerade problem.
Copywriter Kreatör med huvudansvar för all text. Idémänniska och god skribent.
Formgivare I vissa projekt arbetar man med en person dedikerad formspråket. Det kan handla om när man skapar logotyper, ger ett företag en ny grafisk profil eller formger en bok.
Originalare Jobbar med AD och ser till att ideérna blir verklighet. Ansvarig för att skapa tryckoriginalet som skickas till tryckerierna eller tidningarnas annonsavdelningar.
Webbutvecklare Bygger funktioner och kodar för webben, i samråd med byråns övriga aktörer. Teknikspecialist i en snabbt föränderlig värld.

Nätverk eller ”Fina Byrån”?

De riktigt stora reklamköparna i Sverige har budget för mediaköp och reklamproduktion som på årsbasis handlar om åtskilliga 100-tals miljoner. På den internationella arenan kan du lägga till någon nolla i budget och tänka globala nätverk av byråer med väldigt många människor involverade. För dig med lite mer blygsam marknadsbudget finns de mindre byråerna och lilleputtiga enmansföretag som jobbar i nätverk med andra frilansande kunniga yrkesmänniskor. Ett nätverk av småföretagare i reklambranschen dras inte med höga fasta kostnader för personal, de måste inte styra uppdrag mot en viss kompetens för att de ”råkar ha den in huset” och behöver täckning för kostnaderna. Du har en kontaktperson som är projektledare, denne kopplar in de personer och den kompetens som behövs i ett projekt. Just när det behövs – och bara då.

Helhet och detaljer

Man kan se det stora i det lilla och det lilla i det stora – ofta är det enklare förstå det stora genom att se det i flera mindre bitar åt gången. Plocka isär och montera ihop, för att se både detaljerna och helheten. Att vara ”hemmablind” är ett naturligt tillstånd då man ständigt omger sig med samma saker i samma miljö. Då är det en fördel att låta sig se med lånade ögon. Att någon utomstående tittar på saker med ögon som ännu inte hunnit präglas av det du ser. Med konsulthjälp kan nya perspektiv öppnas för dig, såväl för helhet som för detaljer.

Smaken och baken

byxa

Mycket kan man argumentera om. Det ska man göra, för att se om man är på rätt väg med den inslagna linjen. Eller för att se om det över huvud taget finns en linje i ett visst sätt att tänka med en strategi. Men smak, det är svårt. Det den ena älskar kan någon annan tycka riktigt illa om. Då är det bra att testa saker på andra. Att låta ett urval av människor tycka till om något, så du får en känsla för hur folk i allmänhet eller just din målgrupp tar emot ett budskap eller en viss design. Det kanske inte ens är viktigt att du som reklamköpare personligen gillar ett nytt alster eller koncept. Det som verkligen har betydelse är att dina presumtiva kunder och din målgrupp gör det. Gillar alltså. Å andra sidan skulle du förmodligen inte jobba med det du gör om du inte kände starkt för målgruppen.

”Trolla med knäna” – input och output

trolla

Många som köper tjänster vill mest göra sig kvitt ett problem genom att låta en specialist ta över. Vissa släpper minsta möjliga info och säger; ”gör något”. Ett av de bästa sätten att nå resultat är: Kommunicera. Öppna dig! Ge så mycket du kan av din kunskap, information och entusiasm, till de konsulter som hjälper dig. Då får de bästa möjliga chans att göra ett bra jobb, att göra sitt bästa. Tystnadsplikt är både en etisk självklarhet och ett juridiskt branschkrav. Ett gott samarbete kännetecknas av många faktorer där tillit och förtroende är några av de mest betydelsefulla. Att inte få veta, att bara gå på känn och att ”trolla med knäna” blir sällan så bra som när sådana som vi får bra input om vilken verklighet du lever i och vad du vill uppnå. När kommunikationen mellan oss är optimal, då får du den bästa output vi kan erbjuda och dina mål får avsevärt större chans att bli uppnådda.

Påverkan och budskap

broderi

Alla aktiviteter man gör ur marknadsförings- eller reklamperspektiv har ett syfte. Man vill påverka ett beteende för att uppnå något. Exempelvis att påverka en attityd till ett varumärke, öka kännedomen om en viss företeelse eller att påverka ett köpbeteende för att sälja en tjänst eller en produkt. Däremot handlar det inte, som många tror, om att med kvasivetenskapliga branschhemliga tricks finta någon till att ta ett beslut de kommer att få anledning att ångra. Sådant hör till ”hård-sälj” som sker på gatan och per telefon. Det sysslar inte reklambranschen med. Medvetenheten är hög hos de flesta, man ska inte underskatta de sensorer som träffsäkert känner av manipulation med utgångspunkt från mindre ädla syften. Kreativ uppriktighet belönas av marknaden men kreativa fintar med en dold agenda slår tillbaka. Hårt!

Marknadsföring

Begreppet marknadsföring tolkas på många sätt, en av de mer träffsäkra definitionerna är: ”-Marknadsföring är allt du gör innan du går ut på marknaden och gör reklam”. Förberedelser i mängder; att utveckla, anpassa och förfina en produkt och dess förpackning, att utbilda personal, att förbättra kundmottagningen, att sammanställa mässmaterial, göra en bättre hemsida, förbereda annonskampanjer etc. Sedan kör man, och då kallas det mesta av det som görs för reklam.

Reklam

Ordet betyder ”ropa ut” och det gjorde man förr och gör än idag på marknader. Reklam är skapande och spridande av information som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster, samt påverka och ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar, i första hand konsumtionsbeteende. Oftast är avsändaren ett företag, och mottagaren en konsument. Konsumenten kan vara en enskild person eller ett annat företag. Avsikten med reklam är ofta att marknadsföra ett företags produkter eller tjänster med slutmålet att öka försäljningen av dessa, och därmed öka företagets intäkter.

Information

Det mesta går att missförstå eller misstolka, därför gäller det att vara rak och tydlig med genomtänkta formuleringar när budskap ska ut till exempelvis kunder, klienter eller personal. Dunkla budskap skapar mer arbete och nya problem, då uppstår frågor som ska besvaras, som kunde undvikas med mer genomtänkt information. Ett tips är att först fundera ut vad som ska sägas och få det på pränt som minnesanteckningar, sedan övergå till hur det ska sägas. Att direkt hoppa på formuleringar gör att man ofta hamnar i ett formspår och kommer ifrån själva kärnfrågan.

Röster om...
Solveig Frandsen

Västerås Flygplats:

Enkel, snabb, pålitlig
och alltid på plats

Mats Belin

Compendium:

Hittar de enkla lösningar
som vi själva söker men
inte ser

Kjell Strandberg

CW Connecting World:

Skapar kreativa budskap för såväl
lokal marknad som för Global
Business, det senare ligger förstås
mig varmast om hjärtat

Max Ahlström

Advokat Ahlström:

Kreativ med att hitta
kärnpunkter, och hyfsad
på cigarrer

Susanne Hassellöf

Sagoporten:

En god kollega med ett
jätteförråd av kunskaper

Östen Lundman

ByggnadsKompaniet:

Mycket kreativ o med lysande ideer.
Allt på ett snabbt o smidigt sätt,
utan att störa oss i vårt arbete


Back to Top