ext/css">

Trovärdighet

Hur får man förtroendet att ta hand om och genomföra ett första uppdrag? Vilka kriterier skulle du själv ta med i beräkningen för att anlita någon du inte känner?
Kanske skulle du vilja se något av följande:
Att det finns bevisad erfarenhet från den bransch du är verksam i. Att någon du litar på lämnar en rekommendation. Att du ser exempel på något du gillar. Att det finns resultat i form av uppnådda mål och kundnöjdhet.

Exempel på kunder jag haft nöjet och äran att samarbeta med, ordnat i branschkategorier
TeknikABB (Atom, Control, Distribution, IT Partner, Pressure Systems, Support, Switchgear + fler som ändrat namn), Agenzia, Bjurenwall, Frövi Pappersbruk, ICE Sweden, IMS Maskinteknik, Metso Powdermet, Powerit, Pronyx, RemaControl, Robot System Products, Sarlin Furnaces, SMT, TD Tech, Wicer Technology
Bygg ByggMax, ByggnadsKompaniet, TBT - Täby BrandskyddsTeknik
UtbildningMGruppen, Ösby Naturbruksgymnasium, Kungsängsskolan, Hässlögymnasiet, Provida Utveckling, Eductus.
KonferensAros Congress Center, Arosparken Konferens
PetroleumPreem/Bergslagsoljor
KonsumentByggNetto (nu ByggMax), Lux/Electrolux
Trading Camage International, Epicure Invest
MusikHavic Records + skivomslag och affischer i direktkontakt med musiker samt komponerat spellistor med musik för krogar & nattklubbar
Turism/resorSälens fjällanläggningar: Tandådalen, Hundfjället, Högfjället, Lindwallen. Västerås stad, Västerås Flygplats
crossed fingers

Internationell kulturkrock: I Sverige håller man tummarna för att något ska gå vägen. I den anglosaxiska världen säger man ”Keep your fingers crossed” då förhoppningar ska infrias. Ett tecken som enligt svensk sed är fult och betyder att man luras. I bägge fallen är det ett intuitivt beteende ursprungligen styrt från ”reptilhjärnan” i det limbiska systemet, då man spänner sig inför ett avgörande i sanningens ögonblick. Det har sedan blivit en betingad reflex och något av ett kulturellt teckenspråk inom socialt beteende.

Råd och dåd med idéer och produktion

Risken med att rada upp rubriker för en mängd kunskapsområden är att uppfattas som en diversebutik som har det mesta på hyllan utan att ha spets på något. Men allt hänger ihop och kännedom om vem som i varje sammanhang är rätt underleverantör med rätt expertkunskap finns. Även om du bara har behov av någon enstaka tjänst från det utbud som står till förfogande nedan, så är det en del av en helhet inom marknadsföringens kretslopp. Den marknadsmix som, åtminstone i den bästa av världar, börjar och slutar med analys.
Se gärna nedanstående begrepp, facktermer och rubriker som verktyg i din strävan att uppnå en god marknadskommunikation. Hur de ska användas, vilken mix av dem som är optimal för ditt företag – det kommer fram i en tät dialog om vad ambitionen är och vilka mål du vill uppnå.

Analys

Var är vi, vart ska vi, hur gör vi? När du gått varvet runt med interninformation om vad som är på gång, alla marknadsaktiviteter är gjorda, försäljningen är genomförd. Då är det analys igen. Hur gick det, gjorde vi rätt? Lite vägledning finns under Marknadsplan.

Animering

Se Film & Animeringar.

Annonser print

Självutnämnda webexperter hävdar att den traditionella annonsen i tryck är död. Det kan stämma i vissa situationer och vissa branscher, som när mindre företag jobbar på den globala marknaden. Då är konventionella annonser ett alltför dyrbart sätt att nå ut. I de flesta fall gör den vanliga annonsen nytta och ökar synligheten för det du vill nå ut med.

Annonser web

Banners av alla slag och format med kul innehåll går att producera, även med ljud om så önskas. Dock är det inte alla som säljer utrymme på sina sajter som tillåter ljud. Dagstidningarna räknar ungefär som tv-kanalerna när de sätter pris baserat på antal views. Exempelvis köper du ett införande om 50.000 views, deras räknare håller reda på när den siffran uppnås och då plockas annonsen bort.
Flash är en härlig budbärare med stor potential, som tyvärr ännu inte är läsbar i smarta telefoner eller iPads. På tidningarnas mobilsajter får man då använda annan teknik.

Bildmanipulering

När verkligheten "suger" och inte duger, kan man förbättra den eller skapa "Det som inte finns" för att visa vad man tänkt.

Bio

SF som dominerar arenan säljer utrymme lokalt, oftast vill de sälja 10-sekunders spotar. Idéer och produktion ska förstås överensstämma med ditt företags image och profil som målgruppen exponerats för i andra media.

Branding

Se Varumärken.

Budskap

Du kanske har ett gott hum om vad du vill förmedla och uppnå men har svårt för hur det ska formuleras och förpackas för att du ska våga tro på att målgruppen ska ta det till sig. Prova att ta hjälp – med att få fram ett tonläge i anslaget som fungerar – verbalt och visuellt. Tänk på att du även kan få konsultation och rådgivning om vilka kanaler som ger bäst möjlighet att nå fram.

Bussreklam

Har du konsumenter i närområdet som målgrupp kan bussreklam ge stor synlighet. Ditt budskap kan synas baktill och på sidorna utvändigt på valt antal bussar. Du kan även välja att synas på busskurerna och inne i bussarna.

DR

Adresserad och oadresserad Direkt Reklam. ”Reklam, nej tack!” Det som ”ingen” vill ha, som många sätter egna lappar på brevlådan för att slippa. Ändå finns det ju människor som älskar att fynda vid köksbordet bland brevlådans drösar av erbjudanden.
DR har låg status i ”reklamens finrum” men faktum kvarstår - i vissa branscher och sammanhang fungerar detta bättre än något annat.

Fotografering

Med projektledning, regi och peppning från en reklamkonsult – som är insatt i kundens verksamhet, förstår målgruppen, med ett helhetsgrepp om företagets image – följer bildresultat som vida överstiger vad en fotograf utan instruktioner och föregående idéarbete normalt kan prestera.

Förpackningsdesign

En förpackning ska fylla flera syften, den ska exponera innehållet eller innehållets nytta på ett sätt om attraherar, för att sälja. Den ska ofta skydda innehållet mot stötar och i vissa fall mot bakterier, korrosion, fukt eller annan yttre påverkan vilket kan orsaka skada som gör produkten värdelös för kunden. Om innehållet är livsmedel får den kemiska sammansättningen i förpackningsmaterialet inte orsaka smakförändringar etc. Det handlar alltså inte bara om en snygg förpackning.

Gerillamarknadsföring

Begreppet Guerrilla Marketing finns på mångas läppar, där man med små ekonomiska medel använder sig av så okonventionella grepp som möjligt för att uppnå storverk.
Exempelvis med viral marknadsföring i sociala medier som, om den lyckas, kan bli en snackis och succé worldwide. Eller kanske högst oväntad produktplacering. Eller nyckeln till att få redaktionellt utrymme i media. Eller bara synas lokalt på stan med det oväntade som får folket att stanna upp.

Grafisk form & design

Grafisk design eller grafisk formgivning handlar om användandet av typsnitt, logotyper, färger o.s.v. på saker och ting, i trycksaker, eller i digitala media och system. Det omfattar till exempel användargränssnitt, heraldik, kalligrafi, piktogram, layout och typografi.
Alltsedan grottmålningar har det använts men blev en egen disciplin som begrepp ganska sent. En gemensam nämnare är att grafiska element bör vara enkla och hålla sitt utseende intakt för ögat även vid kraftig förminskning utan att tappa bort tunna linjer. Fler exempel finns under Portfolio.

Grafisk profilmanual

En guide som innehåller information om hur den typografi, de färger och symboler som är ert företags grafiska kostym, skall användas samt en del tips vad man inte bör göra. Bra att ha både i print och som PDF på hemsidan att hämta för personal som anlitar underleverantörer vid inköp av profilmaterial, som presenter, kläder, skyltar etc.

Idéer

Att ”skjuta idéer” med en konsult som bollplank via en löst sammansatt dialog eller diskussion med påföljande brainstorming, kan lösa upp många inre knutar och få fram hållbara förslag till helt nya sätt att angripa problem. I vissa fall en fördel att vara på neutral mark, i en lokal där ingen av de medverkande är mer hemma än någon annan.

Illustrationer

Det finns gott om skickliga illustratörer. Att hitta den med rätt manér som passar in både visuellt stilmässigt och i ett projekts budget kan vara en utmaning värd att ta hjälp med.

Kampanjer

När man vill göra en drive för en viss produkt, eller påverka ett visst beteende kör man en kampanj med intensiv masskommunikation till en vald målgrupp under begränsad tid. Det kan ske med en kombinationsattack i ett mångfald av media samtidigt eller bara med en kanal, exempelvis riktad DR till en viss demografiskt målgrupp.

Kollage

Med ett kollage kan du visa upp en mängd olika element tillsammans, som ett informativt och dekorativt underlag för att ge betraktaren en helhet. Se exempel under Mobila utställningar.

Mediaval

Det finns ett oligopol av mediebyråer som enbart sysslar med rådgivning inför mediaval och storköp av utrymme i media. Företag med stor budget kan ha fördel av att anlita dessa. Du med inte fullt så stor budget kan prata med din reklambyrå för att få råd och praktisk hjälp med hur du når ut i mediabruset.

Profilering

Antagligen har ni profilerat ert företag sedan länge och är nöjda som det är. Över tiden uppstår behov av en uppdatering eller att man skapar en helt ny profil för ett nytt varumärke i ett företag eller en organisation. Det gamla etablerade storföretaget Shell är ett välkänt exempel, de har uppdaterat och moderniserat sin symbol snäckan otaliga gånger sedan starten.

Radio

Ett starkt media som når många för en hyfsat liten peng. Nackdelar – kan vara svårt att täcka in exakt rätt område geografiskt och inte alltid så säkert att målgruppen finns bland lyssnarna. Stora delar av ljudproduktionen kan återanvändas på flera sätt i tv, bio och på webben.

Trycksaker; broschyrer, foldrar etc

Det finns många tillfällen då man har behov av att lämna något i handen på folk. Som utställare på mässor eller vid kundbesök exempelvis. Många går ifrån det tryckta mediet och lägger allt krut på webben, men det finns lägen då en presentationsbroschyr eller en folder som kortfattat visar upp ditt företags utbud, är att föredra.

Teve

Tekniken finns för att sända lokala reklaminslag i riksprogram. Alltså går det att synas på primetime exklusivt i de geografiska delar av landet där du vill synas. Utan att betala för att hela riket ska se ditt inslag blir det förstås ett bättre pris på mediautrymmet.

Webbenkäter

Om behov finns av att se hur attityder, vanor, åsikter eller annat, ligger till hos din målgrupp eller hos dina besökare på hemsidan. Då är en webenkät ett bra verktyg för att kolla upp läget. Det kan vara precis som du tror – eller... på ett oväntat och fullständigt annorlunda sätt än du kunde ana.
Förfrågan med länk till enkäten kan distribueras via e-mail om du har tillgång till relevanta adresser, eller så placeras på den aktuella hemsidan för besökare.

Webbstrategi

Hemsidan är ett fönster till hela världen som står öppet alla veckans dagar, dygnet runt, året runt. Att avstå ifrån att göra det bästa man kan av den möjligheten att visa upp sig, vore att skymfa sitt eget företag.
En bra start är att fråga sig; ”Vad vill vi med hemsidan?” Sedan tänka till och sätta ord på sin webbstrategi. Vad ska hemsidan prestera, vilka mål ska vi ha, vad kan den hjälpa oss uppnå, vilka vänder vi oss till?

Se Portfolio webbdesign


kretslopp turkiet manipul wicer chokladgerillagraf tidskrift shell tryckasker poll

Back to Top