Kartan och verkligheten
Varje företag eller organisation behöver en marknadsplan. Där har man koll på verkligheten, med ögon på såväl den egna organisationen som omvärlden inklusive kunder och konkurrenter. Marknadsplanen är ett verktyg för att veta var man står och vart man är på väg. Precis som inför en resa tar man ut en färdriktning, navigerar efter kartan och ser om den stämmer med verkligheten.
Analys, research, faktainsamling
Att lägga ut kartan och jämföra den med verkligheten är startpunkten.
Mål med mätbara resultat
Varför gör vi det här? Vad vill vi uppnå? För att använda ett styrmedel behöver man mäta och
utvärdera vad som gått bra och vad som gått mindre bra. Därför sätter man upp mål innan man
går över till action, och utvärderar efter en aktivitet. Allt går inte att mäta men att
skaffa sig ett gott hum om resultatet av en aktivitet ger fördelar.
Handlingsplan
När research, analys och faktainsamling finns tillgänglig och har utvärderats, då ter sig
vägen framåt tydligare.
Marknadskalender
Det absolut minimalaste du bör ha är en kalender avsedd enbart för årets marknadsaktiviteter
När alla fasta events du känner till är inprickade vid de rätta datumen så har du ett enkelt
verktyg för god framförhållning, så saker startas upp och blir gjort i rätt tid. Tips – du
kan planka en brunstkalender för kossor att hänga på väggen, där året är en cirkel med tolv
månader. Det ger överblick.